20.11.2012

Mulled wine time for two/ Glögihetki kahdelle/ Glögg för två




Igår efter jobbet kom jag hem och tänkte baka pepparkakor en liten sats av egen gjord deg som jag hade färdigt i frysen. Fick som present ett år dessa vackra Aalto pepparkaksformar som jag inte ännu använt så mycket. Med en liten sats deg gick bakningen ganska fort. Hade fått en god glögg gjort på äppelmust som jag värmde upp. Har lite olika sorters glögg glas men mest elegant dukning blir det med mina Iittalas Tsaikka glas. Älskar mina rottingunderlägg från Riviera Maison. Dukade upp valnötter och torkade tranbär i mina Aaltoskålar, dom passar utmärkt till glöggen om ni inte har testat förut. Pepparkakorna som jag fäste på sidan av glasen liknar nästan små moln. Här satt jag och min man och njöt vid brasan en kopp varm glögg som på moln...en helt vanlig vardagskväll, mysigt eller vad? 

Eilen töiden jälkeen ajattelin leipoa pienen erän pipareita omasta tehdystä taikinasta mitä minulla oli pakkasessa valmiina. Sain muutama vuosi sitten nämä kauniit Aallon piparimuotit työn kautta lahjaksi. Leivon nopeasti pari peltiä pipareita. Olen myös saanut lahjaksi omenamehusta tehtyä glögiä jonka lämmitin. Minulla on monia erilaisia glögilaseja mutta tyylikkäin kattaus syntyy Iittalan Tsaikka laseista ja Riviera Maisonin rottinkisista tähtialusista. Pähkinät ja kuivatut karpalot laitoin tarjolle Aallon lasista maljoista. Pipari lasin reunassa tuo mielen pilvenhattaran. Täällä nautittiin takkatulen ääressä mun miehen kanssa hyvästä glögistä melkein kuin pilvenhattaran päällä näin arki iltana...

Yesterday after work I just wanted to come home and start baking gingerbreads. Some years ago I got as  Christmas gift Aalto baking molds which is similar to the iconic shape of the famous Aalto vase series. I used these now for my gingerbreads. I have many different glasses/cups for mulled wine but the most elegant is Iittala's Tsaikka glasses so I decided using them. I love the ratan star plates I found at Riviera Maison. The walnuts and dried cranberries I'm serving from my small glass Aalto vases. These you put into the mulled wine. The gingerbread at the side of the glass looks like a cloud. So here we sat with my husband and I in front of the fireplace and enjoyed mulled wine just an ordinary monday evening in november....cosy?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti