19.11.2012

My kitchen!




När vi flyttade till det här huset för 6 år sedan så höll jag säkert på att designa mitt kök i ett halft år med Ikeas program. Köket kommer från Ikea och vi har varit väldigt nöjda. Det finns tillräckligt med förvaringsutrymme för kärl, glas och säsongens dekorationer. Fick riktig inspiration idag att laga jul i mitt kök. Trevåningsfatet jag har på matbordet kommer från Riverdale, där har jag ställt mina vackraste juldekorationer från Riviera Maison och några fina votivljushållare. Matbordet har jag köpt på Emmaus loppis här i Ekenäs och slipat och behandlat det med Osmo color. Stolarna är köpta på Ikea. Har även sytt av gamla broderade kökshandukar som övertåg ovanpå stolkarmen med de fina broderierna. Nu till julen satte jag med knappnålar fast de söta stjärnorna från Riviera Maison. Planterade vita amaryllisar i mina rottingkrukor och satte lite mossa och vintergrönt omkring. De blev riktigt söta med de svarta sammetsrosetterna. Den stora fruktkorgen är även från Riviera Maison och i den brukar jag variera med säsongens frukt och ibland bara ha t ex knäckebröd. De fyra små tavlorna är av Ralph Laurens kökstapet recept som jag ramat in. Älskar min tv i köket. Vi har kopplat datorn till den och brukar även kolla på tv, surffa och lyssna på musik. Bäst är det på morgonen när man kan lyssna på nyheterna när man äter frukost.
Kökshandukarna är även nya, dom kommer från Pentik och heter Varpunen. Dom var väldigt snygga tyckte jag. 

Kun muutimme tähän taloon noin kuusi vuotta sitten suunnittelin keittiötäni varmaan puoli vuotta Ikean suunnitteluohjelmalla. Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. On työtasoja tarpeeksi sekä säilytystilaa astioille, kodinkoneille sekä koriste-esineille. Tänään innostuin laittamaan keittiötäni jouluasuun. Keittönpöytämme on lähimmältä kirpparilta ostettu ja hiosin sen sekä käsittelin Osmo Colorilla. Siitä tuli tosi toimiva. Pöydän päällä on Riverdalen kerroslautanen johon olen kerännyt kauneimmat joulukoristeeni mm Riviera Maisonilta sekä muutamia tuikkukippoja. Keittiön tuolit ovat Ikeasta. Huppujen päälle olen ommellut erilliset suojat valkoisista kauniista vanhoista keittiönpyyhkeistä sekä laitoin Riviera Maisonin rottinkitähdet nuppineuloilla kiinni, jotta tuolit saavat hieman jouluasua. Minusta niitä tuli tosi kivat! Työtason iso kori on myös Riviera Maisonilta. Siinä pidän kauden hedelmiä kätevästi esillä tai ihan välillä vaan näkkileipää. Neljä pientä taulua olen itse tuunaillut Ralph Laurenin keittiötapetista jossa oli pelkästään reseptejä. Minulle oli iso juttu saada telkkari keittiöön. Siihen kytketään välillä tietsikka, kuuntelen musiikkia sekä katsotaan yleensä arkiaamuisin uutiset kun syömme aamupalaa. Ostin tällä viikolla myös uudet keittöpyyhkeet Pentikistä, pidin todella paljon tästä varpunen kuosista.

I designed my kitchen with Ikea's planning tool almost half a year six years ago when we moved to this house. My kitchen is from Ikea. I've been very satisfied with it over the years and here is lot of storage space. Today I got inspired to dress my kitchen up for Christmas. I bought my kitchen table at the flea market and have painted it myself. The chairs are from Ikea. I dressed up the chairs with sewing covers from old tea towels and the nice ratan stars are from Riviera Maison. My 3 level plate is from Riverdale and I displayed my most beautyful baubles from Riviera Maison at it and a few votive candle holders. The large ratan basket is also from Riviera Maison and I use to serve fresh fruit from it. My four pictures on the wall are recipes from Ralph Lauren's wallcovering. I couldn't live without my tv in the kitchen. I love to watch news in the morning before going to work and in the evening I am listening to music. I bought also some nice new tea towels from Pentik with the grey birds on. The model is called Varpunen.














5 kommenttia:

  1. Vad du inreder fint och romantiskt,jag bara älskar din inrednings stil :) Om jag hade möjlighet skulle jag anställa dig som min dekoratör,haha.
    Kram ses 20.11 altså imorgon!
    H Irina/Beauty spa

    VastaaPoista
  2. Tack Irina! Har verkligen jobbat med inredning tidigare kring olika projekt bl a jobbat tillsammans med Kaisa Blomstedt omkring ett inredningsprojekt i Kägeludden i mycket modern stil.

    VastaaPoista
  3. Your kitchen is beautiful! Love the cabinets, sink and the backsplash!

    VastaaPoista
  4. Thank you Jennifer for your nice comment!

    VastaaPoista
  5. Jättefint och inspirerande!

    VastaaPoista